BMW

bas mini

B.M.W

Bas Mini Wilayah

Saya pernah jadi konduktor bas mini. Laluan No 15. Selama 2 tahun saya mengganti orang lain yang bercuti. Bersabung nyawa juga. Saya selalunya berdiri ditangga. Menghadang orang dari jatuh.

Pemandu bas mini memang hebat. Terlebih lagi setelah menyedari ada pemandu lain yang cuba potong Trip dia (Giliran keluar stesen bergerak ke KL) Selalu berlaku perkara ini. Sama saja semua orang. Hari ini orang potong dia, esok dia pula potong orang!

Melihatkan bas orang lain sentiasa ramai penumpang, maka Trip orang lain itu cuba diambil-alih. Berebut rezeki konon.

Atau demi mengelakkan kesesakan teruk. Menyedari giliran sendiri bergerak ke KL membawa dia masuk kepada keadaan itu, maka orang lain itu cuba dipotongnya.. Atau membiarkan orang dibelakang memotongnya.

Disamping mencelah kenderaan yang banyak tu, memotong Trip dibuat dengan keluar dari laluan rasmi. Supaya sampai dahulu ke Central Market atau Pertama Kompleks. Membiarkan orang potong trip adalah dengan berpatah balik ke Central Market., menjadikan bas yang dibelakangnya tadi berada pula didepannya.

Memang meriah. Memecut dan mencelah-celah diKL. Masuk lorong sana keluar lorong sini! Asalkan dapat potong bas dihadapannya. Pemandu yang lain itu juga bertindak mempertahankan kedudukan dia. Memotong balik. Berpusing balik! Gila! Saya pula berpaut macam nak rak ditangga!

Jalan Kucing memang jadi laluan memecut untuk usaha murni itu! Bagai nak runtuh bunyi bas yang dah longgar sana sini tu. Bas mini memang banyak kesan pateri sana sini. Sebelum inspection baru cat betul-betul.

Selama 2 tahun itu juga saya tiada lesen. Saya ambil juga lesen akhirnya. Pagi hari saya dapat lesen, syif petang hari itulah, kali terakhir saya sebagai konduktor.

Tinggal kenangan.

lori

Ada juga kisah saya bawa lori!

Leave a Reply

