Tempat Yang Tertinggi

7hb September 2013

“Sesungguhnya orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan menyombongkan diri terhadapnya, tidak akan dibukakan pintu-pintu langit bagi mereka, dan mereka tidak akan masuk syurga sebelum unta masuk ke dalam lubang jarum. Demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat jahat.”  [Al-A’raf –  7:40]

Banyak yang saya temui dalam Surah ini. Banyak yang dilanggar orang kerana Politik! Politik Islam kononnya!

As Salam

Akhirnya saya terjumpa ayat ini! Arwah Bapak (Guru Saya) selalu menyebut bagaimana lebih mudah bagi seekor unta masuk ke lubang jarum  berbanding seorang Hartawan/Jutawan masuk syurga.

Keadaan anak-anak murid pada masa itu memang agak mewah. Tentunya berada dalam pengetahuan Bapak keadaan murid-muridnya. Wujud juga pada masa itu beberapa rombongan dari Daerah lain yang berulang ke surau kami. Masing-masing dengan reputasi mereka.

Saya dengan cara saya pula, berbakti pada Guru. Kononnya.

Bapak berulang kali berpesan, Hidup untuk diuji. Perbetulkan Niat.

Sesungguhnya masing-masing mendapat apa yang di Niatkan. Walaupun Ilmu yang dipelajari dari Bapak ternyata benarnya namun kerana Niat yang begitu begini, entah ke mana-mana juga kesudahannya.

BERTAUBATLAH! GO BACK TO BASICS.

Ilmu yang saya amalkan tujuannya adalah seperti yang didoakan ini.

“Ya Allah selamatkanlah aku kembali kepada-Mu dengan penuh keimanan dan dengan penuh kemuliaan. Tempatkan aku setempat dengan hamba-Mu yang soleh-soleh, yang mendapat keampunan dan kemaafan dan keredaan-Mu”

Bersama setiap penambahan Ilmu ada ujiannya. Ramai yang lalai dan leka dengan segala Kelebihan ( Kekayaan) yang diperolehi.

Ada yang jadi Yahudi! Dirinya terasa hebat benar. Lebih dari orang lain. Akulah…Akulah! Tinggi benar Keakuannya! Merasa diri setaraf Guru.

Ada yang jadi Nasrani Segalanya boleh. Tidak mengapa. Tidak berdosa.

Ada yang jadi Majusi! Bertokok tambah amalan yang sebenarnya tidak perlu. Berhempas pulas mempertahankan entah apa-apa? Mengaitkan entah apa-apa ke dalam amalan?  Akhirnya yang mudah dijadikan susah dan rumit. Mencipta perantaraan antaranya dengan Allah!

Tempat Yang Tertinggi boleh diperolehi hanyalah dengan Kerendahan Hati.

Begitulah..

Kita sama-sama binatang.

Kita sama-sama binatang.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s